Cégünk történelme


Bemutatjuk cégünk történetét 5 éves periódusokban az 1986-os megalakulás óta.

(készült az OMIKRON 20. születésnapjára)

Az OMIKRON története 1. rész: 1986-1991

1986. augusztus 13-án, törökbálinti székhellyel megalakult az OMIKRON Számítástechnikai Kisszövetkezet.1.3
Tevékenységében már ekkor kiemelkedő szerepet kapott a hálózattervezés, emellett azonban jelentős részt képviselt a szervertelepítés és a szoftverfejlesztés is. Az első üzleti partnerek közül említésre méltó a TSZKER, ami a különböző tsz-ek megtermelt áruinak kereskedelmét végezte. A TSZKER országos vállalat volt, sok vidéki telephellyel, kisebb-nagyobb lokális hálózatokkal. Az egyes telephelyek és a Budapesten működő országos központ közötti adatforgalmat modemes összeköttetés biztosította. Az Orchid és Archnet típusú lokális hálózatok fájl kiszolgálója egy-egy Novell-szerver volt, amiket szintén az OMIKRON telepített. Az Orchid és az Archnet hálózatok sebessége 1 és 2,5 Mbps volt. Hasonló hálózatok kerültek kialakításra az ÉDÁSZ (Észak-Dunántúli Áramszolgáltató Vállalat) győri központjában és vidéki telephelyein, melyek szintén modemes összeköttetésben álltak egymással.

omilogo1988A Tiszai Vegyi Kombinát 1988 óta igen fontos üzleti partnerünk. 1989-ben egy 4 Mbps-os sebességet elérő üvegszálas Token-Ring hálózatot terveztünk és telepítettünk a TVK-ban.

1989-ben az OMIKRON-nak lehetősége nyílt arra, hogy a Magyar Honvédséghez két nagy teljesítményű FISKARS UPS-t telepítsen.

A korszak fontos, a magyarországi informatikai rendszereket befolyásoló eleme volt az amerikai COCOM lista, amely meghatározta, hogy a keleti blokk országaiba nem kerülhettek be a legújabb fejlesztésű számítástechnikai eszközök. Ezért bár a nyolcvanas évek derekán a nyugati világ már AT számítógépeket használt, hazai viszonylatban még csak az XT-k terjedtek el.

Az OMIKRON főbb nemzetközi beszállítói ebben az időszakban:

joo

FISKARSPower Systems

Az akkori hazai távközlési viszonyok egyértelműen jellemezhetők a következő történettel:

Az OMIKRON 1987-ben a Fenyves utcai szűk telephelyéről, az adminisztráció kivételével a Tömörkény utcába költözött. 1988-ban azonban kénytelen volt ismét telephelyet váltani, ugyanis egy év alatt nem sikerült elérni, hogy telefonvonalat telepítsenek a Tömörkény utcába. A Fenyves utcai és a Tömörkényi utcai telephely között egy CB rádió segítségével lehetett kapcsolatot teremteni.
1.2

Az OMIKRON története 2. rész: 1992-1996

Ez az időszak az OMIKRON történetében kiemelt jelentőségű, ugyanis ebben az időszakban az útkeresés mellett, már kezdett kialakulni a jelenlegi struktúra.

Az 1992. év eseményekben gazdag volt, mely igencsak próbára tette az OMIKRON-t:

  • A PC értékesítést visszavetette, hogy legfőbb PC beszállítónk, az amerikai TANDON cég az év első felében tönkrement.
  • A Fiskars UPS forgalmazással foglalkozó üzletág 1992 szeptemberében bejelentette kiválását az OMIKRON-ból, és ezután BPS Kft. néven folytatta működését.
  • 1992. december 31-ével, az 1992. évi I. törvény értelmében az OMIKRON Számítástechnikai Kisszövetkezet, egy igen hosszú és feszült közgyűlés során, OMIKRON Számítástechnikai és Informatikai Szövetkezetté alakult át.

1.3

Azonban ebben az évben jelent meg termékpalettánkon a VME Bus rendszerű moduláris számítógépek választéka, mely ígéretes lehetőségnek tűnt, azonban mégsem váltotta be teljesen a hozzá fűzött reményeket. Mindenesetre elnyertük a Lepsény és Fonyód közötti vasúti irányítási rendszer tervezésére kiírt pályázatot, ahol az amerikai Heurikon és az angol BVM cég VME Bus-os rendszereit alkalmaztuk. Ebben az évben, pont a VME Bus kapcsán kerültünk először kapcsolatba a később is komoly ügyfelünknek számító MVM OVT-vel (ma MAVIR ZRt.)

 

1.4

1993-ban elnyertük az Amerikai Kongresszusi Könyvtár által finanszírozott, a Képviselői Irodaház számítógépes felszerelésére kiírt pályázatot. Tulajdonképpen ennek köszönhető, hogy az OMIKRON kialakította első komoly tárgyalóhelyiségét, ugyanis az esélyes pályázókat meg is látogatta a Kongresszusi Könyvtár delegációja. Hogy ne valljunk szégyent előttük, a jelenlegi AMP iroda helyiségét modern tárgyalóvá alakíttattuk. A tendert azonban nem a létrehozott új helyiség miatt, hanem a DataPack cserélhető winchesterei miatt nyertük meg. A munka neheze természetesen a karácsonyi időszakra esett, s hogy időben átadhassuk a rendszert, december 24-én hajnalig az irodaházban dolgoztunk. (Érdekesség, hogy 1993-ban egy 100 Mbyte-os DataPack cserélhető winchester 60 ezer Ft-ba került.)

1993-ban kerültünk üzleti kapcsolatba a Duna Füszért Rt-vel, a későbbi Profi Magyarország Rt-vel. Itt a miskolci Telcomtech céggel együttműködve, az országosan 70 telephelyből és egy központból álló hálózatot alakítottunk ki. Az egyes boltokban a napközben elkészített rendelést és napi forgalmat a számítógépek egy adott könyvtárjában helyezték el és éjszaka a központi gép modemes kapcsolaton keresztül összegyűjtötte a telephelyek rendelési és forgalmi adatait. Ezek alapján az adatok alapján a központi gép összeállította a szállítólevelet, és továbbította az üzleteknek, valamint közvetítette a raktárnak az üzletek szállítási igényeit. Ennek a fejlesztésnek köszönhetően alakult meg az OMIKRON RIVA Pénztárgép Szerviz Üzletága 1994-ben.

A TVK ebben az időszakban is fontos partnerünk volt. A korábbi 4 Mbps-os Token Ring hálózatot 1993-ban 16 Mbps sebességre állítottuk át.

További ügyfeleink:

  • Nagyalföldi Kőolajipari Vállalat (a MOL egyik elődje): Szolnoki központtal (telephelyek: Szeged-Algyő, Hajdúszoboszló, Eger, Kardoskút, Füzesgyarmat) 16 Mbps sebességű Token Ring hálózatok megtervezése, kivitelezése. (a projekt érdekessége, hogy a Szeged-Algyői központ erősáramú hálózatának hibái miatt ezen a telephelyen munkaidőben (reggel 6-tól este 10 óráig) folyamatosan hibát jelzett a Token Ring hálózat, azonban éjszaka a rendszer kifogástalanul működött. Ennek oka, hogy a TR hálózat rendkívül érzékeny a vezetékek és eszközök árnyékolásának jó minőségű földelésére. Mivel az egyik épületben az érintésvédelmi föld és a “0″ vezető fémesen össze volt kötve – ami önmagában is életveszélyes helyzetet teremt – a TR hálózatban egy-egy lámpa, vagy kávéfőző bekapcsolása is hibaüzeneteket generált. A telephely erősáramú hálózatának kijavítása után a hibaüzenetek megszűntek.)
  • A XII. kerületi Önkormányzat különböző épületeit FDDI és ethernet hálózattal kötöttük egybe.
  • 1996-ban kerültünk kapcsolatba a Vértesi Erőművel, akivel azóta is üzleti kapcsolatban vagyunk. 1996-ban készítettük el a Vértesi Erőmű Bánhidai Erőművének lokális hálózatát.
  • Nagy teljesítményű UTAX digitális fénymásolót adtunk el az ELTE Szerb utcában található Jegyzet-sokszorosítójának.

1.10

Az OMIKRON története 3. rész: 1997-2001

Az OMIKRON történetéről szóló sorozat 3. fejezete az 1997-2001 közötti időszak fontosabb eseményeit, nagyobb munkáit eleveníti fel. Ebben az időszakban jelenlegi munkatársaink többsége már az OMIKRON-nál dolgozott. A cégen belüli néhány szerkezeti változás ekkor, vagy ez után következett be.

1.6

Első lépésként a három meglévő üzletág egy negyedikkel bővült, az AMP NetConnect üzletággal. Az üzletág létrejöttének története 1989-ig nyúlik vissza, ekkor kerültünk ugyanis kapcsolatba az amerikai AMP céggel és ekkor kezdtük el a Token Ring hálózatok építéséhez az AMP passzív (optikai kábelek, csatlakozók, szerelvények) és aktív (MAU=Multi Access Unit) hálózati elektronikai eszközeit használni. A 90-es években kollegáink közül többen is részt vettek különböző AMP tanfolyamokon Bécsben, az AMP ausztriai központjában. Ezalatt az időszak alatt nagyon jó partneri kapcsolat alakult ki a két cég között, s később, amikor az AMP úgy döntött, hogy megjelenik Magyarországon, felvetette azt a lehetőségét, hogy az OMIKRON, mint Master Distributor forgalmazza termékeit. 1997 áprilisában indítottuk el AMP NetConnect Centerünket, ahol a mai napig forgalmazzuk az – azóta a Tyco cégcsoport részévé vált – AMP NetConnect és egyéb termékeket.

A PC-s üzletág ebben az időszakban új gyártókat keresve (Olivetti, Packard Bell) próbálta kiheverni a Tandon tönkremenetele által elszenvedett sokkot. Azonban a PC forgalmazásban ekkorra már behozhatatlan előnyre tettek szert azok a nagykereskedelemmel foglalkozó cégek, amelyek nem egy gyártó kizárólagos kereskedőjeként tevékenykedtek, hanem több gyártó termékeit is forgalmazták. Ezek a cégek az OMIKRON számára azzal az előnnyel mindenképp együtt jártak, hogy így ügyfeleinket nem kellett “rábeszélni” egyetlen, általunk forgalmazott termék megvásárlására, hanem rugalmasan igazodhattunk ügyfeleink igényeihez. A PC-s üzletág profilját rendszergazdai szolgáltatásokkal bővítettük, fontosabb ügyfeleink között említhetjük a

  • Bleyer Jakab Német Nemzetiségű Általános Iskolát (Budaörs)
  • Lauder Javne Iskolát (Budapest)
  • Budaörs Város Önkormányzatát (Budaörs)
  • és a Magyar Telefonkönyv Kiadó Társaságot is (Budaörs).

2002/2003-ban az akkor már Profi Magyarország Rt. belga tulajdonosa szerződést kötött az egyik multinacionális informatikai céggel, melynek ezzel feladatává válta magyarországi részleg informatikai kiszolgálása is. Így az OMIKRON feladatai megszűntek e területen és ezzel a Riva Pénztárgép szerviz üzletágat meg kellett szüntetni.

A Kommunikációs hálózatok üzletág ebben az időszakban már vezető szerepet töltött be az OMIKRON életében, s továbbra is lépést tartott a technológia fejlődésével.

Az egyik legrégebbi ügyfelünknek számító TVK Rt. 2,5 km átmérőjű, 16 Mbps sebességű Token Ring hálózatát 1998-99-ben Ethernet hálózatra állítottuk át, melynek gerince egy 100 Mbps Ethernet hálózat volt. A technológiaváltást több tényező is indokolttá tette:

  • Az Ethernet egy olcsóbb technológia, mint a Token Ring
  • Láthatóvá vált, hogy a TR rendszerek fejlődése lelassult
  • Az Ethernet rendszerek dinamikusabban fejlődtek, jobb bővítési lehetőséget ígértek
  • Az Etherneten kívül felmerült még az ATM rendszerek használata, azonban ez is drága technológia volt.
  • A TVK Rt. egy gyárváros, ahol folyamatosan egyre több és több részleget kellett a hálózati rendszerbe kapcsolni.

Az Ethernet rendszert már nem ODS eszközökkel, hanem először Madge, majd később a világ vezető hálózati megoldásait ajánló cég, a Cisco Systems eszközeinek felhasználásával telepítettük, oly módon, hogy a kulcsfontosságú pontokat legalább két útvonalon lehessen elérni.

1995-ben kerültünk üzleti kapcsolatba az MVM Rt. OVT-vel (Országos Villamos Teherelosztó), aki azóta is fontos ügyfelünk. Első munkánk az MVM Rt. új sémafalának üzembeállításakor a vezénylő terem több fázisban történő áttelepítésének megtervezése és lebonyolítása volt. Ezt követően az ÜRIK projekt keretében az EMS SCADA rendszer kialakításához szükséges számítógépes FTP strukturált, valamint szünetmentes és normál 230V-os kábelhálózatokat terveztük meg és építettük ki. 2000-ben az MVM Rt. OVT részlege MAVIR Rt. (Magyar Villamosenergia Ipari Rendszerirányító Rt.) néven, mint önálló szervezeti egység jött létre.

További ügyfeleink:

  • Budapest Bank Rt. részére egy olyan FDDI gerincre épülő Ethernet hálózatot terveztünk és építettünk ki, ami rugalmasan tudta követni a központ és helyi bankfiók folyamatos átszervezéseit.
  • A Medicor Rt-nek a Tahi úti székházát és Illatos úti raktárát összekötő hálózat kiépítésén és üzemeltetésén túl egy olyan mobil modemes adatátviteli rendszert terveztünk és hoztunk létre, mely a külképviseleteket kapcsolta össze a budapesti központtal, és amin keresztül a külkereskedő akár Brazíliából is láthatta a budapesti raktárkészletet.
  • A Concordia Rt. esetében is egy hasonló rendszer létrehozása volt a feladat, 1 budapesti központtal és 21 vidéki telephellyel.
  • Az OMIKRON támogatta a Challenge Day, azaz a Kihívás napja elnevezésű rendezvényt, szintén hasonló modemes kapcsolatot, és adatfeldolgozást biztosítva az ország résztvevő települései és a Budapesten található központ között.

1.7

Az OMIKRON története 4. rész: 2002-2006

1.8

Már a 90-es évek közepétől egyértelművé vált, hogy az OMIKRON akkor tud az informatika kínálati piacán maradni, ha tevékenységében egyre nagyobb szerepet játszik a nagy hozzáadott-értéket képviselő, komplex megoldások tervezése, kivitelezése és üzemeltetése. Ezt a célkitűzést szem előtt tartva igyekeztünk korábbi és új ügyfeleinknek korszerű megoldásokat javasolni. Néhány partnerünkkel így még szorosabbá vált üzleti kapcsolatunk, hiszen napi, rendszeres munkakapcsolat szükséges a nagyobb rendszerek zavartalan üzemelésének biztosításához. Büszkék vagyunk arra, hogy többek közt a TVK Rt.-nél, a MAVIR Rt.-nél és a Group 4 Csoportnál is végzünk komplex üzemeltetési feladatokat. Ezek az úgynevezett szolgáltatási szerződések – melyek során többek közt hálózati eszközöket, Internet kiszolgáló infrastruktúrát is üzemeltetünk – szükségessé tették, hogy a technikai támogatást nyújtó részleget folyamatosan bővítsük. Jelenleg (2006) 4 hálózati rendszermérnök és 6 informatikus szakember látja el az üzemeltetési feladatokat. Munkatársaink folyamatosan lépést tartanak a szakma fejlődésével, számos Cisco, 3Com, Trend Micro és Microsoft vizsgával rendelkeznek.

A hálózati eszközök (Cisco és 3Com), az Internet kiszolgáló infrastruktúra (router, tűzfal, víruskereső és egyéb védelmi rendszerek) üzemletetésén kívül szolgáltatási szerződés keretében végzünk kábelhálózat karbantartást, rendszergazdai szolgáltatást, és ahol igény van rá, ott az informatikai infrastruktúra teljes körű üzemeltetését is ellátjuk az alkalmazások hibaüzeneteinek kezelésétől a festékpatron cseréig (Group 4 Csoport) is. Több ügyfelünk esetében is szükségessé vált, hogy a hét mind a hét napján, 0-tól 24 óráig, szigorú rendelkezésre állási feltételekkel biztosítsuk a folyamatos szolgáltatást.

Főbb szolgáltatási szerződéseink:

TVK Rt. (1998-tól)

  • Cisco hálózati eszközök üzemeltetése
  • Internet kiszolgáló infrastruktúra üzemeltetése (tűzfal, központi víruskereső rendszer)
  • Hálózatfelügyeleti rendszer üzemeltetése
  • Hálózat dokumentálás (NETVIZ, AMPTrac, iTracs)

MAVIR Rt. (1999-től)

  • Cisco és 3 Com hálózati eszközök üzemeltetése
  • Internetes védelmi rendszerek (tűzfal, központi víruskereső rendszer)
  • Folyamatos rendelkezésre állás
  • Kábelhálózat karbantartás
  • Hálózat dokumentálás

Group 4 Csoport (2000. júniustól)

  • Országos hálózat felügyelete
  • Cisco hálózati eszközök üzemeltetése
  • Internetes védelmi rendszerek (tűzfal, központi víruskereső rendszer)
  • Folyamatos rendelkezésre állás
  • Rendszergazdai szolgáltatás
  • Hálózat dokumentálás

Balassi Bálint Intézet (2005-től)

  • Rendszerfelügyelet

Fontosnak tartjuk, hogy az üzemeltetésen kívül, javaslatainkkal segítsük partnereinket abban, hogy a napi munkájukhoz elengedhetetlenül fontos rendszerek mindig korszerűek maradhassanak.

A biztonsági felülvizsgálatok, átvilágítások is egyre nagyobb hangsúlyt kapnak munkánk során. Biztonsági felülvizsgálatot végeztünk:

  • az ÁPV Rt. részére 2002-2003-ban
  • a Group 4 Csoportnál 2004-ben
  • Balassi Bálint Intézet részére 2005-ben.

Az AMP NetConnect üzletág esetében is törekszünk, az eszköz-eladáson túl, plusz szolgáltatásokkal megjelenni. Kollegáink megszerezték az NI (Network Installer) és a NDI (Network Design Installer) valamint AMP tervezői képesítést, így ügyfeleinknek projektjeikhez technikai tanácsadást és műszaki ellenőri támogatást is tudunk nyújtani. Az NDI oktatói vizsgával rendelkező üzletágvezető AMP oktatásokat, vizsgáztatást is végez. Mindezekkel a szolgáltatásokkal lehetővé válik, hogy partnereink 25 év gyártói garanciát kapjanak kábelezési rendszereikre.

A 25 év garancia feltételei:

  • A projekt kezdetekor bejelentési kötelezettség az AMP felé
  • AMP anyagok használata
  • AMP szerelvények használata
  • AMP szerszámok használata
  • AMP által minősített vizsgával rendelkező szakember felügyelete a rendszer telepítésénél.

A Kisvállalati Informatika üzletág PC forgalmazása kiszorult a piacról, a korábbi fejezetekben említett okok miatt, ezért 2004-ben az üzletág a Kommunikációs Hálózatok üzletág részévé vált, és elsősorban rendszergazdai szolgáltatásokat biztosít ügyfeleinknek. 2005. január 1-től a kibővült üzletág neve Informatikai Szolgáltatások üzletágra változott.

2005-ben a tulajdonosok úgy döntöttek, hogy az OMIKRON 20 éves születésnapjára, a céget korlátolt felelősségű társasággá alakítják.

Ennek megfelelően 2006. január 1. napjától, az átalakulással létrejött OMIKRON Informatika Kft., az OMIKRON Számítástechnikai és Informatikai Szövetkezet általános és teljes körű jogutódjaként folytatja tevékenységét A szervezeti átalakulással egyidejűleg, cégünk arculatát is megújítottuk.

2006 őszén partnereink körében ünnepeltük 20. születésnapunkat.

1.9