fbpx

Otthoni WiFi az irodába? Jó lesz az, vagy mégsem…?

"
WiFi van, minden van – ez éppúgy igaz otthon, mint a munkában. Azonban a vállalati környezet és az otthoni felhasználás eltérő igényeket támaszt a technológiával szemben. A következőkben szakértőnk, Fodor László segítségével megmutatjuk, hogy miért nem érdemes az otthoni megoldással próbálkozni professzionális környezetben. Összehasonlítja a vállalati WiFi access pointokat és az otthoni felhasználásra szánt Wifi routereket, kiemelve és kategóriákba rendezve a lényeges különbségeket.

Avagy vállalati felhasználásra szánt WiFi Access Pointok és az otthoni SOHO Wifi Routerek összehasonlítása 5 pontban.

WiFi van, minden van – ez éppúgy igaz otthon, mint a munkában. Azonban a vállalati környezet és az otthoni felhasználás eltérő igényeket támaszt a technológiával szemben. A következőkben szakértőnk, Fodor László segítségével megmutatjuk, hogy miért nem érdemes az otthoni megoldással próbálkozni professzionális környezetben. Összehasonlítja a vállalati WiFi access pointokat és az otthoni felhasználásra szánt Wifi routereket, kiemelve és kategóriákba rendezve a lényeges különbségeket.

1. Teljesítmény és kapacitás

Vállalati WiFi rendszer:

Nagyobb teljesítmény és kapacitás. A vállalati WiFi rendszernek extra terhelést, akár több száz vagy több ezer csatlakozó eszközt (nyomtatók, tabletek, mobilok, WiFi-n vagy IoT-n kommunikáló gépek), nagyobb hálózatot és forgalmat kell kezelnie. Az eltérő karakterisztikájú tartalmak (VoIP, vállalati erőforrások, file sharing, stb.) elérését tökéletes minőségben kell kiszolgálnia. Épp ezért a vállalati WiFi rendszerek alkalmazkodnak az ilyen méretű hálózatokhoz és forgalomhoz, valamint a gyártók átfogó teljesítményteszteknek vetik alá őket, ami alapján egy ilyen rendszer akár több 10000 klienst is képes kiszolgálni, AP-nként általában 200-2000 csatlakoztatott klienssel.

Otthoni WiFi router:

Általában kisebb teljesítményű és kapacitású, valamint kevesebb egyszerre csatlakozó eszközt tud kiszolgálni, ami kimerül egy átlagos háztartás méretében. Megfelelő otthoni használatra, de kevésbé skálázható, mint egy vállalati rendszer.

2. Biztonság

Vállalati WiFi rendszer:

Erős biztonsági funkciókkal rendelkezik, például összetett hitelesítési rendszerekkel. Támogatja az üzleti adatok magas szintű titkosítását és védelmét. Maga a rendszer hozzáférése is szigorúan ellenőrzött (általában külső autentikációs szerverrel biztosított), valamint nyomon követhetők és visszakereshetők a rendszer és a kliensek elleni támadási kísérletek. A gyártók folyamatosan dolgoznak a legújabb biztonsági megoldások megvalósításán, valamint javítják a biztonsági réseket, amiket általában a régebbi, de még támogatott rendszerek is megkapnak.

Otthoni WiFi router:

Általában csak alapvető biztonsági funkciókkal rendelkezik, ami nem feltétlenül alkalmas érzékeny vállalati adatok kezelésére. Konfigurálása egyszerűségéből fakadóan jóval könnyebb és nem feltétlenül kíván szakértelmet. Gyakran az alapvetőbb biztonsági frissítéseket sem kapják meg az eszközök, vagy csak nagyon megkésve, ebből kifolyólag nem biztosítja ugyanazt a szintű védelmet, mint a vállalati megoldások.

3. Kezelhetőség és konfigurálhatóság

Vállalati WiFi rendszer:

Általában összetettebb kezelőfelülettel rendelkezik, amely lehetővé teszi az alaposabb konfigurálást és testreszabhatóságot. Támogatja a központosított hálózatkezelési eszközöket és protokollokat, amikkel képes rugalmasan alkalmazkodni a vállalati IT-irányelvekhez és követelményekhez, akár automatizáltan vagy AI-vezérelten.

Otthoni WiFi router:

Egyszerűbb, intuitívabb felülettel rendelkezik, amely könnyen kezelhető otthoni felhasználók számára. Emiatt általában korlátozottabb konfigurációs lehetőségekkel rendelkezik. Kisebb méretű hálózatokra tervezték, ebből fakadóan kevésbé skálázható.

4. Hibatűrés és megbízhatóság

Vállalati WiFi rendszer:

Kifinomult hibajavítási mechanizmusokkal rendelkezik, amikkel képes redundáns konfigurációra és automatikus hibaelhárításra. Ilyen mechanizmusok például az auto cell sizing, AI-RRM, stb., amiket a gyártók folyamatosan optimalizálnak és új megoldásokat is fejlesztenek. Ezen technológiákkal garantálható a magas szintű rendelkezésre állás és a felhasználói élmény maximalizálása.

Otthoni WiFi router:

Semmilyen vagy csak egyszerűbb hibaelhárítási és hibakeresési lehetőségekkel rendelkezik, ami általában kimerül az újraindításban. Ezek az eszközök kisebb terhelés mellett stabilan működnek, de nagyobb terhelés alatt hajlamosabbak lehetnek a meghibásodásra. Ekkor egyes kliensek vagy akár az összes csatlakoztatott kliens lassulást és hálózati anomáliákat tapasztalhat.

5. Ár és költségek

Vállalati WiFi rendszer:

Általában magasabb árú, mivel professzionális szintű funkcionalitást és teljesítményt kínál. További költségeket jelenthet a telepítés, konfiguráció és karbantartás – frissítések formájában. Az alap rendszer további bővítése új access pointokkal bizonyos határok között lehetséges, tehát költségek szempontjából is skálázható a rendszer.

Otthoni WiFi router:

Megfizethetőbb áron elérhető, alacsonyabb üzemeltetési költségekkel jár, mivel kevésbé igényel szakértelmet a telepítés és karbantartás terén.

6. Garancia és gyártói támogatás

Vállalati WiFi rendszer:

A gyártók nem engedik el a felhasználók kezét a vásárlás után sem. Magas szintű gyártói támogatást nyújtanak, segítenek a hibák kivizsgálásában, részletesen kielemzik a problémát és megoldást kínálnak, ami lehet akár egy konfigurációs beállítás vagy egy szoftverfrissítés. Gyakori a vállalati rendszereknél az élettartam-garancia, a meghibásodott eszközt rövid időn belül cseréli a gyártó.

Otthoni WiFi router:

Alapvető („best effort”) vagy fórum jellegű gyártói támogatásról beszélhetünk ezen termékeknél. Kritikusabb hibákat általában a viszonylag új eszközöknél javítanak. Pár év elteltével már nem számíthatunk komolyabb frissítésekre vagy hibajavításokra. Konfigurációs beállításoknál a gyártói útmutatón kívül általában fórumokra, más felhasználók tapasztalataira hagyatkozhatunk. A garancia jellemzően maximum 1-2 év.

Összegzés

Fontos kiemelni, hogy a két felhasználási terület alapvetően különbözik egymástól. Míg a vállalati WiFi rendszerek egy funkció tökéletes működésére fókuszálnak, ami gyakorlatilag egy bridge megvalósítása a vezetékes hálózat és a vezeték nélküli kliensek között (persze nyújtanak más, kiegészítő funkciókat is), addig az otthoni WiFi routerek „öszvérként” funkcionálnak. Általában tartalmaznak egy többportos switch-et, modemet, routert, néha alap biztonsági funkciókat is megvalósítanak, valamint hálózati adattárolóként is funkcionálhatnak.
A vállalati WiFi access pointok és az otthoni felhasználásra szánt WiFi routerek között jelentős különbségek vannak mind teljesítményben, mind pedig funkcionalitásban és biztonságban. Míg az otthoni routerek megfelelőek lehetnek kisebb létszámú felhasználók számára otthoni használatra, a vállalati környezetben a nagyobb teljesítményű, biztonságosabb és skálázhatóbb megoldásokra van szükség a hatékony hálózati működés és az üzleti adatok védelme érdekében. A megfelelő megoldás kiválasztásánál figyelembe kell venni az adott környezet egyedi igényeit és követelményeit.